روانشناسی رنگ لباس


شخصیت شناسی

شخصیت شناسی

مشکی : باهوش و جاه‌طلب در صنعت مد و لباس «سیاه» یکی از جدی‌ترین رنگ‌هاست. اگر بخواهیم در مورد رنگ لباس و روانشناسی شخصیت صحبت کنیم باید بگوییم که «سیاه» رنگ مورد علاقه افرادی است که شاخص شخصیت آن‌ها قدرت، جدی و با صلابت بودن و هوش و استعداد است. شاید به همین خاطر در اغلب دانشگاه‌های سرتاسر دنیا رنگ کلاه فارغ‌التحصیلی سیاه است. به گفته متخصص مد، Karen Haller، “رنگ مشکی رنگیه که رسمیت و جدیت رو توصیف می کنه”. بنا به تحقیقات انجام شده در زمینه روان شناسی، رنگ سیاه رنگیه که نماد اعتبار، قدرت، جدیت، هوش و فراسته. قهوه ای : محافظه‌کار و منطقی «قهوه‌ای» رنگ زمین است. رنگی که سمبل یکی از قوی‌ترین اجزای طبیعت است و می‌توان به آن اعتماد و تکیه کرد.افرادی که دوست دارن قهوه ای بپوشن، یه کم محافظه کارن، احترام بزرگترها رو دارن و همیشه به دنبال آرامش، ثبات، دوام و استحکام تو هر چیزی هستن. یه خانوم با بلوز قهوه ای یا یه آقا با ژاکت قهوه ای حس اعتبار، هوشمندی و خودگرایی را به اطرافیانش القا می کنه. آبی : به نوشته لیزا جانسون مندل، روزنامه نگار و روان شناس، “آبی بهترین رنگیه که می شه واسه مصاحبه پوشید، چون حس اعتبار و اعتماد به نفس رو به فرد القا می کنه. بنابراین، بسیاری از یونیفورم های اداری یا لباس های کار آبی رنگ هستن.” طیف‌های تیره تر رنگ آبی معمولا رنگ مورد علاقه افراد مهربان، مودب، سازگار و حتی کمی خجالتی است. به عقیده روانشناسان از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت عاشقان لباس‌های آبی معمولا والدینی نمونه و کارمندان و کارگرانی لایق و کارآمد هستند. آرامش و سلامت دو ویژگی بارز این افراد است. سبز : مهربان و خوش قلب به گفته دانشمندان دانشگاه آمستردام، رنگ سبز سبب تقویت روحیه مثبت در شما و اطرافیان تون می شه. به گفته Leatrice Eiseman، مدیر اجرایی Pantone Color Institute و نویسنده کتاب More Alive With Color، “صفا و طراوت رنگ سبز بخاطر ارتباطیه که با طبیعت داره و به همین خاطر سبب احساس خرسندی و آرامش می شه”.

"رنگ لباس که شخصیت آدم‌ها را فاش می‌کند"

"رنگ لباس که شخصیت آدم‌ها را فاش می‌کند"

بنفش در گذشته، بنفش اغلب به عنوان رنگ تشریفات تو خانواده های سلطنتی استفاده می شد. این رنگ نماد اغوا گری و دلفریبی، ثروت و تجمله. کلئوپاترا به خاطر علاقه شدیدش به رنگ بنفش شهرت داشت. در اون زمان، فقط افراد ثروت مند می تونستن لباس هایی با طیف بنفش رنگ بپوشن. امروزه، پوشیدن لباس بنفش رنگ معرف خلاقیت، بینش و عشق به هنره. بنا به نظر متخصصان، افرادی که رنگ بنفش به تن می کنن، افرادی احساساتی و حساس هستن. این آدما، رویایی، آتیشی مزاج و پر حرارت و عاشق عرفان هستن. این افراد به غیر قابل پیش بینی بودن معروفن و ارتباط با اونا در آن واحد هم می تونه سخت و هم راحت باشه.

قرمز Kenny Frimpong، مدیر برند ایتالیایی پوشاک مردانه Eredi Pisano، می گه، “قرمز، رنگ شهوت و قدرته. اگه قصد دارین یه نفر رو تحت تاثیر قرار بدین، باید استفاده از این رنگ رو تو اولویت خودتون قرار بدین. هر طیف روشنی از رنگ قرمز که به تن داشته باشین، جلب توجه می کنه. آدما تمایل دارن با چالاکی رنگ های پرانرژی، پویا و تحریک کننده همراه شن. روان شناسان دانشگاه Rochester پی بردن که مردان بیشتر جذب خانوم هایی می شن که ته رنگ یاقوتی می پوشن. Abby Calisch، پروفسور روان شناس در Eastern Virginia Medical School نورفولک، ویرجینیا می گه، “رنگ قرمز برای مردان تحریک کننده ست”. خانم هایی که اغلب رنگ قرمز به تن دارن، راحت تحریک می شن، کمی خود محور و نیز مستعد اعتیاد هستن.

سفید سفید سمبل آزادی، پاکی و خلوص، بی گناهی و سادگی ست. به همین دلیله که خیلی از آدما وقتی دارن کار جدیدی رو شروع کنن یا وارد فصل جدیدی از زندگی شون می شن، تصمیم می گیرن یه چیز سفید بخرن. رنگ سفید افراد معتبر و معتمدی رو که عاشق آزادی هستن و خوش بینانه به زندگی نگاه می کنن، جذب خودش می کنه. این افراد تو هر کاری که انجام می دن، خیلی مرتب و شسته رفته و سازمان یافته عمل می کنن. این دسته از آدما شروع دوباره رو دوست دارن و کمال گرا هستن و برای رسیدن به کمال مطلوب شون تلاش می کنن و می جنگن. در کل، افرادی با شخصیت های مختلف رنگ سفید می پوشن. این رنگ، یه رنگ خنثی ست که در واقع دیگران رو دفع می کنه.

صورتی صورتی روشن یه رنگ دخترونه ست که تو کمد لباس بچه ها یا تن عروسک های باربی هم دیده می شه. به هر حال، تو رده سنی بزرگ سال هم، طیف صورتی ملایم و کم رنگ، رنگیه که خانوما با اون نهایت زنانگی شون رو به نمایش می زارن. صورتی کم رنگ سمبل آرامش، گرمی و زنانگیه و یکی از قدرت مندترین مسکن هاست. بنابراین، در برخی زندان ها، برای کاهش میزان پرخاش گری زندانیان، دیوارها رو با طیفی از رنگ صورتی نقاشی می کنن. به گفته روان شناسان، افرادی که رنگ صورتی رو دوست دارن، آدمایی رمانتیک، خوش بین و معتقد به عدالت هستن. این آدما معمولا مهربونی و قوت قلب رو فرای هر چیز دیگه ای درک می کنن و براش ارزش قائلن. نارنجی نارنجی همیشه جو یه پارتی پر شور و نشاط رو می ده، علاوه بر اینکه یه رنگ گرم و تند هم هست. نارنجی، یه رنگ جذاب و پرانرژی هم هست. اونایی که دوست دارن نارنجی بپوشن، آدمایی خوش بین، فعال و خوش رو هستن و علاقه زیادی به تغییر دارن. همیشه بلند پرواز و محتاطن، هرچند گاهی اوقات هم دم دمی هستن. خاکستری همانطور که صاحبان مد می گن، خاکستری یا طوسی رنگ توازن و تعادله، نه روشنه و نه تیره. اگه کسی بیشتر لباس هاش خاکستریه معمولا به این معناست که نمی خواد به چشم بیاد. خاکستری و طیف های اون مظهر آرامش خیال، کمال و چند بعدی بودن هستن. بسیاری از آقایون میان سال کت شلوار خاکستری می پوشن، در حالی که خانوما تو سن بالاتر پیراهن خاکستری می پوشن. از اونجایی که خاکستری یه رنگ خنثی ست، خیلی مشکل می شه شخصیت کسی که ترجیح می ده این رنگی بپوشه رو تشخیص داد. اونا می تونن یه موش خاکستری ترسو و آماده تسلیم شدن بی سر و صدا در برابر قانون باشن، همچنین دارای قوه قضاوت سلیم، کم هیجان و صریح و قاطع هستن. اما در اکثر موارد، کسی که به رنگ خاکستری علاقه منده آدمیه که دوست نداره جلب توجه کنه و تلاش می کنه بی طرفی و ختثی بودنش رو حفظ کنه.

زرد زرد، رنگ نشاط، خورشید و لبخنده. مطالعات نشون می ده که رنگ زرد تولید سروتونین در مغز رو افزایش می ده، متابولیسم رو تسریع می کنه و سبب تقویت روحی روانی تمام اونایی می شه که به این رنگ نگاه می کنن. به علاوه، رنگ زرد سبب افزایش تمرکز و توجه می شه، به همین خاطر در بیلبوردها و سایت های تبلیغاتی، علایم جاده ای و خط کشی خیابون ها اغلب از این رنگ استفاده می شه. به گفته متخصصان، اغلب افراد فعال، خلاق و معتاد از طیف های رنگ زرد استفاده می کنن. اونا خیال باف ها و ماجراجویانی تیزهوش، آماده کاوش و تسخیر کردن هستن.